Działania performerskie Jastrzębskiego, realizowane początkowo w formie interwencji streetartowych w przestrzeni publicznej, akcji miejskich i dyskretnych efemerycznych gestów, wykorzystywały elementarne formy plastyczne jako punkt wyjścia do budowy kompozycji malarskich. W 2002 roku Jastrzębski zaczął realizować projekt, którego celem było stworzenie narzędzia malarskiego pozwalającego w szybki sposób wykonywać unikalne obrazy z elementów prefabrykowanych. Zostało ono pomyślane jako zestaw papierowych naklejek – niekończąca się edycja kilkudziesięciu powtarzających się form – które później zaczęły funkcjonować jako vlepki. Od kilku lat artysta realizuje złożone prace, będące jednocześnie słownikiem form artystycznych i wielką narracją na temat stylu, formy i koloru. Siła sztuki Jastrzębskiego leży m.in. w teoretycznym ugruntowaniu dzieł, poprzedzającym ich realizację, idącym w parze z precyzją ich wykonania. Wynika ona również z wizualnych, psychodelicznych właściwości prac o mocnym wymiarze duchowym.
Tytułowa Biogeneza, czyli geneza życia, dotyczy przede wszystkim zjawiska narodzin formy, rozumianej jako organiczny byt o określonym kodzie genetycznym, żyjący własnym życiem, które podlega prawom ewolucji. Forma jest więc zdolna rozwijać się, rozmnażać i reagować na otoczenie. Podporządkowana upływowi czasu, poddana jest zmianom, w tym również zmianom genetycznym, które konsekwentnie mogą zamienić ją w nowy byt. Obok aspektów dziedziczności i zmienności organizmów Jastrzębski w swoich pracach analizuje fundamentalne kwestie konstrukcji obrazu. Bada, czym są proporcje, kontrasty, barwy i skale. Kompozycje artysty przybierają kształt wyrafinowanych kolorystycznie wielkoformatowych abstrakcji, tworzonych z zastosowaniem różnych technik artystycznych bezpośrednio na ścianach – lub unikających kontaktu ze ścianami (Vinylowce). Inne prace przyjmują format niewielkich obrazów, a nawet miniatur, jak to ma miejsce w wypadku książek unikatowych.
Wystawa w Galerii Arsenał obejmuje prace: Styl ośmiornicowy, Vinylowiec, Vinylogos, Marchewka z groszkiem oraz instalację zbudowaną z kilkuset tysięcy kolorowych kulek. Na Styl ośmiornicowy składają się dwie unikatowe książki o zmienności formy, pokazane na monitorach w postaci filmów, oraz chmura elementów na ogromnym stole, z której potencjalnie można tworzyć konstelacje nowych dzieł. Praca ta bazuje na serii motywów zaprojektowanych przez Jastrzębskiego, a następnie przełożonych na sample, dające nieskończone możliwości konstruowania nowych modułów i łączenia ich ze sobą. Najnowszy monochromatyczny Vinylowiec, prezentowany na ścianie z pleksi, powstał w oparciu o bank elementów do budowy większych struktur formalnych. Vinylogos jest językiem i funkcjonuje w postaci kodu. Istotą monumentalnej instalacji malarskiej Marchewka z groszkiem, wyklejonej z kolorowej folii, jest zjawisko narodzin formy. Słownikiem jest para elementów groszek i marchewka, a gramatyką– proporcja, w jakiej występują one, bezładnie rozrzucone, w przestrzeni obrazu.
Adam Jastrzębski (ur. w 1980 roku w Płocku) – studiował historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 2003–2008, posługując się pseudonimem Adam-X, stworzył szereg realizacji w przestrzeni publicznej, głównie murali i vlepek. Od 2004 roku związany z warszawską sceną street art, m.in. z twórcami portalu o sztuce ulicy vlepvnet, z którymi współpracuje do chwili obecnej. Od 2008 roku pod pseudonimem Ixi Color zrealizował w przestrzeni publicznej wiele projektów o charakterze efemerycznych interwencji, często połączonych z performance. Realizuje też wideo, zajmuje się fotografią i projektami netartowymi. Artysta mieszka i pracuje w Warszawie.
Adam Jastrzębski – Biogeneza
22 czerwca–23 sierpnia 2012 roku
Galeria Arsenał w Białymstoku
ul. A. Mickiewicza 2