Wystawa (Nie)porządek w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu prowokuje do zadawania wielu pytań o naturę tego zjawiska. Porządek rozumiany jest tu zarówno jako wyraz artystycznego ładu i harmonii, jak i sposobu organizowania życia społecznego – kiedy prawo zaczyna być ograniczeniem? Wystawa przyjrzy się tej kategorii także z punktu widzenia współczesnej nauki, próbując odnaleźć uniwersalną matrycę wszechświata.
Wystawa stanowi próbę zastanowienia się nad kategoriami ład i chaos. Punktem wyjścia jest zagadnienie porządku artystycznego (kanon, styl, kompozycja) i jego koniecznych modyfikacji zapobiegających obumieraniu kultury (do jakiego stopnia artefakt musi się wpisywać w system języka artystycznego, a w jakim stopniu powinien go negować, rozrywać i być inwencyjny, stanowić awangardową transgresję?).
Poruszone zostaną kwestie społeczne – jakie są granice porządku, kiedy zamienia się on w represję i konwenanse, jaka do egzystencji jest niezbędna doza ładu, praw oraz konwencji społecznych? Jaki są relacje pomiędzy prawem naturalnym i kodeksem, ustrojem a rewolucją, między schematem kulturowym i indywidualnymi skłonnościami jednostki?
Refleksja dotknie także znaczeń, jakie przypisuje analizowanym kategoriom współczesna nauka. Czy istnieje pole racjonalności – uniwersalna matryca wszechświata, jakie są możliwości pobrania miary rzeczywistości, jaki jest stosunek między stałością i względnością, celowością i przypadkiem, cyklicznością i fenomenem?
Do wystawy zostali zaproszeni artyści działający w Niemczech, Francji, USA i Chile: Piotr Baran, Marek Radke, Maciej Toporowicz, Adriane Wachholz i Dagmara Wyskiel z Christianem Núñezem. Dyrektorem Biennale jest Anna Potocka, a kuratorem wystawy Łukasz Kropiowski.
Piotr Baran urodził się w 1972 roku w Neuilly-sur-Seine we Francji. W 1991 roku rozpoczął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Nantes. Studia kontynuował na akademii w Lipsku (Hochschule für Grafik und Buchkunst) specjalizując się w sztuce nowomedialnej. Od 1998 roku był asystentem w Instytucie Infrastruktury Kultury a następnie w Lipskiej Hochschule für Grafik und Buchkunst. Od 2003 roku zajmuje się twórczością artystyczną jako wolny strzelec. Mieszka i tworzy w Lipsku.
Marek Radke urodził się w 1952 w Olsztynie, w latach 1958-1983 mieszkał w Gdańsku, 1972-77 studiował sztukę i pedagogikę na Uniwersytetach w Gdańsku i Poznaniu, 1977-1978 przebywał w Finlandii, Szwecji i RFN, 1978-1983 uczył plastyki w szkole podstawowej w Gdańsku, 1981-1983 w czasie stanu wojennego malował obrazy o tematyce politycznej, wystawiał poza zasięgiem cenzury. W grudniu 1983 r. opuścił Polskę, zatrzymał się w Finlandii, następnie w 1984 osiedlił się w RFN. W roku 1988 otrzymał wyróżnienie Europa Preis w Ostendzie (Belgia). W 1990 r. otrzymał nieograniczone prawo do pracy i pobytu w Niemczech. W latach 1993-1994 studiował projektowanie graficzne i animację komputerową w Siemens Nixdorf Training Center we Frankfurcie nad Menem. W latach 1995-1997 pracował jako grafik w Concept Designer w Museum Hochstift Paderborn w Wewelsburg. Od 1997 r. wolny artysta. W roku 2008 otrzymał stypendium Pollock Krasner Foundation w Nowym Yorku. W 2012 roku otrzymał Kunstpreis 2012– nagrodę ufundowaną przez Kunstverein Paderborn, oraz Sparkasse Paderborn-Detmold. Obecnie żyje i tworzy w Gdańsku, Oerlinghausen i Bad Driburg.
Maciej Toporowicz jest artystą multimedialnym tworzącym w Nowym Jorku. Urodził się w Polsce, ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. W swojej złożonej twórczości analizuje kondycję ludzką w kontekście kultury, moralności oraz ulotności życia. W latach 90. rozgłos przyniosły mu pozorowane kampanie reklamowe m.in. Obsession, Shiseido, Baby Gap. Jego ostatnie prace zgłębiają rozdźwięk pomiędzy rzeczywistością a fikcją oraz koncepcję unheimlich. Jego sztuka stawia zasadnicze pytania odnośnie tożsamości – skąd pochodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy? Jest członkiem MomenTech – eksperymentalnego studia produkcyjnego z siedzibą w Nowym Jorku.
Adriane Wachholz urodziła się w 1979 roku w Opolu. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Münster w pracowni Guillaume Bijl, uczestniczyła w wymianie studiując w 2004 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Genewie. Otrzymał stypendia: Akademii Sztuk Pięknych w Münster (2002), DAAD Freemover (2004), Bellevue-Saal (2008), Wilhelm-Morgner-Stipendium (2010). Jest również laureatką kilku nagród: Ida Gerhardi, subwencja (2007), Nam June Paik Newcomer Award (2008), Nagrody Artystycznej DEW21 (2009), Nagroda Subwencyjna Kulturstiftung Sparkasse Unna (2012).
Dagmara Wyskiel jest artystką polską od jedenastu lat mieszkająca w Antofagascie w północnym Chile. W 1997 roku otrzymała stypendium Erasmus – Sócrates na Politechnice Frankfurckiej, w 1999 otrzymała dyplom w pracowni Jerzego Ginalskiego w Krakowskiej ASP.
Jest współzałożycielką stowarzyszenia artystycznego Se Vende, z którym od 2004 roku organizuje wystawy niezależnej grupy artystów z Antofagasty. W 2009 r. pełniła funkcje kuratora regionalnego Triennale Sztuk Wizualnych w Chile. Od 2011 pełni funkcje kuratora Sali Wielofunkcyjnej Biblioteca Viva Antofagasta, w której prowadzi warsztaty I organizuje wystawy artystów młodego pokolenia. Jest organizatorem i autorem projektu rezydencji artystycznych Najbardziej suche miejsce na Ziemi w Quillagua, na Pustyni Atakama, zainaugurowanego w lipcu 2012, którego celem jest umożliwienie artystom realizacji projektów w ekstremalnym środowisku.
(Nie)porządek/(Dis)order
3. Biennale Ars Polonia
Wernisaż wystawy: 15 września 2012 roku, godzina 18.00
Czas trwania wystawy: od 16 września do 21 października 2012 roku
Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu
pl. Teatralny12
Opole