Wystawa we wrocławskiej Galerii Miejskiej ma za zadanie przedstawić mniej znany wycinek dorobku twórcy: jego okazałe obrazy na tekturze, obraz olejny z serii Alfabet grecki, liczne rysunki, gwasze, a także projekty i zrealizowane kompozycje plakatów, medali oraz okładek książek. Są to prace zadziwiające swoją formą, perfekcją techniczną, śmiałą kompozycją i kolorystyką, które Roman Opałka tworzył w Warszawie przez trzy dekady poprzedzające jego wyjazd do Francji w 1977 r.
Wśród prezentowanych obiektów znajdują się również kreacje osobliwe i kontrowersyjne, m.in. te sławiące Ludowe Wojsko Polskie. Pomimo, że sytuują się one poza głównym nurtem twórczości artysty, stanowią komplementarny składnik jego dorobku, pozwalający w pełni zrozumieć jego opus magnum czyli cykl Opałka 1965 /1 – ∞.
Myślę tak, jak człowiek myśli spacerując. Nie biegnąc, tylko spacerując, podkreślam. Idę spokojnie, mam głęboki oddech podczas mojego długiego spaceru. Ten spacer jest rzeczywiście spacerem długodystansowca, który przeżywa to, co robi i w związku z tym emocjonalność tego działania nakierowana jest do świata z jednej strony, a drugiej do struktury dzieła, która się ciągnie i potęguje, wzmacnia poprzez ciągłe dodawanie nowej energii
– opowiadał w 1988 r. w wywiadzie udzielonym Krzysztofowi Stanisławskiemu Roman Opałka – zmarły w 2011 r. jeden z najwybitniejszych polskich artystów XX wieku.
Roman Opałka przeszedł do historii przede wszystkim za sprawą obrazów liczonych, powstałych w wyniku realizowania, z żelazną konsekwencją, od 1965 roku. aż do śmierci twórcy, programu opisania świata i upływającego czasu za pomocą odmalowywanej progresji cyfr. Artysta był przekonany, że liczby są bardziej pomocne w mówieniu o czymś, czego właściwie powiedzieć nie sposób. W efekcie powstawały kolejno numerowane kompozycje zatytułowane Detal, osiągające na krajowych i zagranicznych aukcjach rekordowe – w odniesieniu do polskich realiów – ceny. Prace Romana Opałki docenili kolekcjonerzy na całym świecie, o czym świadczy ich włączenie do zbiorów m.in. Museum of Modern Art i Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Centre Georges’a Pompidou w Paryżu oraz Muzeum Sztuki w Łodzi. Artysta reprezentował ponadto Polskę na Biennale w Wenecji w 1995 r.
Wystawiane eksponaty stanowią część obszernej prywatnej kolekcji różnych prac Romana Opałki, liczącej ponad 200 obiektów, obejmującej także liczne fotografie, dokumenty, pamiątki etc. Dwa duże obrazy na tekturze pochodzą ze zbiorów Urszuli i Krzysztofa Strykierów. Za swoiste uzupełnienie ekspozycji posłuży zespół autorskich, unikatowych fotogramów powstałych w pracowni artysty w Bazerac oraz na Biennale 1995 w Wenecji, wykonanych przez znakomitego fotografika Czesława Czaplińskiego.
Kuratorem wystawy jest Krzysztof Stanisławski, dyrektor artystyczny warszawskiej galerii Stalowa, w której ekspozycja gościła od września do października 2014 roku.
Roman Opałka. Pierwsze 3 dekady twórczości
Wystawę można oglądać od 16 stycznia do 6 marca 2015 roku
Galeria Miejska we Wrocławiu