Krakowska Cricoteka pokaże nowy projekt zrealizowany przez Christiana Boltanskiego. Niezwykły artysta wykona instalację site-specific, wykładając podłogę galerii trawą oraz ściętymi kwiatami. Praca będzie mieć charakter sentymentalnego monumentu poddawanego naturalnym procesom rozkładu, podporządkowanego dziennemu rytmowi, reagującego za zmianę pory dnia oraz na pogodę. 3 lipca w Cricotece odbędzie się performans artysty i zarazem otwarcie wystawy, która potrwa do 4 października.
Artysta skorzysta z walorów architektury, odsłaniając przeszklone ściany Cricoteki. Christian Boltanski urodził się w Paryżu w 1944 roku. Tworzy filmy oraz instalacje. W swoich pracach posługuje się przede wszystkim fotografią. Znakiem rozpoznawczym jego instalacji są również pudełka po herbatnikach układane na kształt charakterystycznych archiwów oraz monumentalne prace tworzone z ubrań. Istotnym elementem jego sztuki jest światło oraz dźwięk.
Znalezione fotografie, spiętrzenia ubrań, nagrania bijącego serca (Archiwum Serc) oraz kolekcje przedmiotów należące do różnych osób (cykl prac Inwentarz) reprezentują nieobecność bohaterów jego sztuki, jednocześnie celebrując mikrohistorie, którym Boltanski poświęca szczególnie dużo uwagi. Artysta pracuje z pamięcią kolektywną, często nawiązując do historycznych wydarzeń, między innymi do Shoah. Interesuje go destrukcja i znikanie materii, dlatego na potrzeby swojej sztuki używa wrażliwych materiałów, takich jak papier fotograficzny. We wczesnych latach twórczości wiele uwagi poświęcił własnemu dzieciństwu oraz konstruowaniu prywatnej mitologii. W jednej z pierwszych prac odtworzył z plasteliny obiekty, które zapamiętał z dziecięcych lat. Znaczący wpływ na sztukę Boltanskiego wywarła działalność artystyczna Tadeusza Kantora. Łączy ich fascynacja tematem vanitas, zastosowanie objet trouvé (przedmiotu znalezionego) na potrzeby tworzenia historii.
Christian Boltanski urodził się we Francji w 1944 roku, a obecnie mieszka w Paryżu. Nigdy nie kształcił się artystycznie, zaczął malować jako nastolatek w 1958 roku. Został zauważony w 1968 roku dzięki pokazowi kilku filmów krótkometrażowych oraz publikacji szkicowników. Zarówno filmy jak i szkicowniki rozwijały głęboką refleksję na temat ludzkiej egzystencji, która stała się dominującym motywem jego twórczości. W latach 70. Boltanski zaczął eksperymentować z obiektami, tworzył rzeźby z gliny, cukru i gazy. Zaczął również używać fotografii, która pełni u niego rolę podobną do malarstwa. Jego prace reprezentują kolektywne wyobrażenia na temat współczesnej cywilizacji. Korzysta z readymade oraz niewielkich kolorowych figurek wyciętych w kartonie, przefotografowanych na wielkoformatowe obrazy, tworzących teatralne kompozycje, wykonuje kinetyczne instalacje. W pracy The Shadows (1984) oświetlił silnym światłem figuratywne formy, budując mistyczny krajobraz kształtów. Tworzy instalacje świetlne oparte na fotografiach historycznych, rekonstruując wydarzenia z przeszłości. W czasie wystawy Personnes prezentowanej podczas Monumenta (Grand Palais, Paryż) w 2010 roku wypełnił przestrzeń ubraniami. W jego pracach przedmioty opowiadają o ludzkim cierpieniu.
Instalację Chance prezentował w Pawilonie Francji oraz w czasie 54. Międzynarodowej Wystawy na Biennale w Wenecji. Praca dotykała problemu szansy, pomyślności i nieszczęścia. Artysta bierze również udział w tegorocznej edycji Biennale w Wenecji, w 56. Międzynarodowej Wystawie Sztuki pokazując swój ostatni film Animitas oraz pierwsze wideo The Coughing Man (1969).
Christian Boltanski brał udział w ponad 150 wystawach na całym świecie, jego prace są w najważniejszych kolekcjach. W Polsce prezentował swoje prace między innymi w Galerii Foksal oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, a teraz jego sztukę zaprezentuje krakowska Cricoteka.
Christian Boltanski. W mgnieniu oka
Kurator: Joanna Zielińska
Od 3 lipca do 4 października 2015 roku
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
Kraków