Jaki jest związek pomiędzy językiem a rzeczywistością? Gdzie przebiega granica pomiędzy prawdą a zmyśleniem? Czy wykorzystując język i strefę wizualną jesteśmy w stanie oddać w pełni doznania zmysłowe? Laure Prouvost wykorzystuje zestawienia tekstu z obrazem do tworzenia surrealistycznych narracji, nadawania nowych kontekstów i znaczeń słowom i obrazom. Próbuje również poprzez swoje prace przekraczać granice pomiędzy tym co wizualne a zmysłowe. Tworzy na płaszczyźnie filmu barwne, pełne humoru opowieści, wykorzystując tradycję narracji i kulturę ustną.
Artystka sprawdza w swoich pracach co stanie się, gdy do zdań czy słów wkradnie się literówka, przejęzyczenie, świadome przekłamanie lub nadinterpretacja, bo jak mówi artystka:
Rzeczywistość nigdy nie jest dokładnie tym, o czym marzymy, zaskakuje nas w dobry lub zły sposób. Ludzie mają w sobie pragnienie, by wszystko było lepsze od tego, co w rzeczywistości mają. Wyobraźnia może nam dać to, czego chcemy.
Na wystawie będzie można zobaczyć instalacje, obiekty oraz prace malarskie i wideo, m.in. It, Heat, Hit, która składa się z szybko zmieniających się sekwencji zaobserwowanych zdarzeń codziennego życia nagranych przez artystkę. Sekwencje są przerywane przez urokliwe obrazy, po których następują niepowiązane, dziwne ujęcia. Nastrój filmu stopniowo staje się coraz bardziej niepokojący. Podobnie jak w innych filmach Prouvost ukazuje niejednoznaczność znaczenia i pojęcia rzeczywistości.
W 2011 Provoust została zwyciężczynią organizowanego przez Whitechapel Gallery konkursu Max Mara Art Prize. Tego samego roku była również wybrana do Frieze Projects a w 2010 Frieze Frame. W 2013 roku zdobyła nagrodę Turnera za wystawę FarFromWords w Whitechapel Gallery oraz pracę Wantee. Jest najbardziej znana ze swojej twórczości wideo z zaskakującymi scenariuszami i absurdalnym humorem.
Po wernisażu będzie miała miejsce dyskusja panelowa o znaczeniu słowa/języka/sposobach komunikacji w życiu codziennym, relacjach z naszymi najbliższymi i sztuce z udziałem artystki, Garetha Bell-Jonesa i Tomasza Swobody.
Gareth Bell-Jones (ur. 1982) jest dyrektorem i kuratorem Flat Time House – ośrodka pełniącego funkcję galerii, przestrzeni edukacyjnej i archiwum, mieszczącego się w domu konceptualnego artysty Johna Lathama. W 2010 roku ukończył studia kuratorskie w zakresie sztuki współczesnej na Królewskiej Akademii Sztuki w Londynie, po czym przez 4,5 roku pracował jako kurator w Wysing Arts Centre w Cambridge, gdzie odpowiadał za rezydencje artystyczne, wystawy, wyjazdy, wydarzenia, publikacje i odbywający się co roku festiwal muzyczny. Współpracował z takimi artystami jak: Ed Atkins, Michael Dean, Gustav Metzger, Elizabeth Price, Keren Cytter i Cally Spooner. W latach 2010–2014 jako wykładowca wizytujący regularnie prowadził zajęcia kuratorskie z zakresu sztuki współczesnej. W latach 2007–2009 był kuratorem Tricycle Gallery w Londynie. Regularnie pisuje teksty do katalogów i wystaw, m.in. o Laure Prouvost, Marlie Mul, Barbarze Visser czy Agacie Madejskiej.
Tomasz Swoboda (ur. 1977) jest autorem książek To jeszcze nie koniec? (Gdańsk 2009), Historie oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot (Gdańsk 2010), Histoires de l’œil (Amsterdam – New York 2013) oraz Powtórzenie i różnica. Szkice z krytyki przekładu (Gdańsk 2014). Otrzymał nagrodę „Literatury na Świecie” za przekład oraz Nagrodę im. Andrzeja Siemka za Historie oka; tłumaczył na polski między innymi teksty Baudelaire’a, Nervala, Nadara, Bataille’a, Leirisa, Sartre’a, Barthes’a, Ricoeura, Derridy, Foucaulta, Caillois, Starobinskiego, Pouleta, Richarda, Vovelle’a, Didi-Hubermana, Le Corbusiera i Krystyny Szwedzkiej. Jest stypendystą Centre National du Livre; pracuje na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie od 2016 roku pełni funkcję prodziekana ds. nauki; w wolnym czasie tworzy muzykę eksperymentalną z zespołem Columbus Duo.
Laure Prouvost. Wot Hit Talk
Od 10 marca do 30 kwietnia 2017 roku
Wernisaż: 10 marca godz. 18.00, panel dyskusyjny godz. 19.00
Kuratorka: Jolanta Woszczenko
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku