Muzeum zaprezentuje publiczności najciekawsze muzealia kupione lub podarowane w 2017 roku. Muzeum wzbogaciło swój Thesaurus o takie skarby jak obrazy, grafiki, rzeźby, jak i wyroby rzemiosła artystycznego, fotografie a także przedmioty codziennego użytku dokumentujące naszą przeszłość, nasze życie i obyczaje.
Jednym z ciekawszych nabytków jest pochodzący z lat 1903-1904 gwasz Franciszka Żmurki zatytułowany Pieta. Żmurko zasłynął portretami urodziwych, wydekoltowanych dam i pięknych odalisek. Malował nadto sceny egzotyczne a także religijne. Pieta to nieco tajemniczy obraz. Przedstawia popiersie pięknej kobiety, która trzyma w rękach tablicę z napisem PIETA. Zatem nie jest to typowe przedstawienie Matki Bożej opłakującej Syna. W twarzy kobiety nie widać bólu czy rozpaczy, raczej wzniosłość i uduchowienie. Być może jest to symboliczne wyobrażenie miłości, litości, a zatem tego, co znaczy włoskie słowo pieta, wymalowane wielkimi literami.
W 2017 roku Muzeum powiększyło również kolekcję pamiątek Bractwa Kurkowego o kilka drobiazgów a także kolekcję zegarów, zakupując neorokokowy zegar stołowy firmy Lenzkirch Uhrenfabrik w Szwarcwaldzie z 1889 roku.
Ponad to warto wspomnieć o pochodzącej z 1889 roku akwareli Jana Matejki, przedstawiająca projekt polichromii kościoła Mariackiego w Krakowie, a także trzech rzeźbach Bronisława Chromego. Jego rzeźby i pomniki zdobią miasto, stanowiąc ważny element pejzażu Krakowa, cieszy więc, że muzeum tegoż miasta wzbogaciło zbiory o prace tego artysty. Charakterystyczną cechą rzeźb Chromego jest łączenie kamienia polnego z metalowym odlewem. Tak powstawały jego słynne owieczki a także muzykanci z fontanny na placu Wolnica. Tacy też są Muzykanci, jedna z rzeźb nabytych przez Muzeum. Rzeźbiarz nie przedstawił w nich ludzkich postaci, pokazał bowiem jedynie pudło instrumentu, gryf i same dłonie – czyli niejako źródło muzyki. Pudłem jest kamień, natomiast gryf i dłonie zostały odlane w brązie. Tajemnicą artysty pozostaje, jak coś tak ciężkiego jak kamień staje się metaforą czegoś tak lotnego jak muzyka.
Muzeum systematycznie powiększa zbiór obrazów Wojciecha Weissa (1875–1950). W 2017 roku wspomniana kolekcja powiększyła się o kilka obrazów o tematyce krakowskiej. Obrazy kupione w tym roku pochodzą z wczesnego okresu twórczości artysty.
Wszystkie muzealia pozyskane w 2017 roku będzie można zobaczyć na wystawie prezentowanej w skrzydle zachodnim Pałacu Krzysztofory.
Wystawa nabytków 2017
Od 5 marca do 4 kwietnia 2018 roku
Pałac Krzysztofory, Rynek Główny 35
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa