Łaciński tytuł wystawy Bartka Jarmolińskiego oznacza: nic nie jest takie, jakie się wydaje i odnosi się do dialogu na temat obrazu męskości. Kluczowym staje się tu pytanie o definicję męskości i jej aktualność wobec dużej aktywności kobiet związanej z potrzebą równouprawnienia. Artysta zadaje sobie i widzowi pytania: czy wobec panującego od wieków patriarchatu, którzy przypisywał i dawał tym samym pierwszoplanową rolę mężczyznom w obszarze społecznym i kulturowym, ich rola i znaczenie nadal powinny pozostać na tej samej płaszczyźnie? Czy wizerunek silnego, dominującego mężczyzny jest dziś równie aktualny jak „zawsze” i czy nie podlega on przemianie wobec aktywności, reakcji i oczekiwań współczesnych kobiet?
Wyłaniający się z takiej analizy obraz nie daje jednoznacznego przedstawienia mężczyzny, pokazuje za to złożoność postaw, zachowań i wizerunków męskich, nastawionych na konfrontację z kobietami i z samymi mężczyznami. Tytułowe NIHIL VEDITUR jest zatem przewartościowaniem mitu o męskiej sile, przewadze i pierwszoplanowej roli tej płci. Stąd prace odnoszące się do słabości, braku bezpieczeństwa, skupienia na sobie, przemocy i gry o podłożu erotycznym jak film „Wartości prawdziwego mężczyzny” z 2010 roku z wypowiedziami mężczyzn na temat stereotypu tzw. „prawdziwego mężczyzny”, zestawiony z filmem „Vice” z 2016 roku, w którym z kolei to kobiety odpowiadają na pytania: mężczyzna – kim jest i jaki jest?
Drugim ważnym tematem, poruszanym przez Bartka Jaromińskiego na wystawie NIHIL VEDITUR jest wizerunek własny, czyli złożona problematyka autoportretu. To bardzo intymny obszar opowiadania o człowieku, o indywidualności, postrzeganej z pozycji jednostki oraz społeczeństwa. Niezależnie od sposobu przedstawiania samego siebie, artysta opowiada o osobie własnej, o wartościach nadających sens życiu, o poszukiwaniu własnego miejsca w obszarze społecznym i kulturowym. Mówi też o poszukiwaniu i odnajdywaniu podobieństw i różnic z drugim człowiekiem a przede wszystkim o potrzebie i przeprowadzaniu procesu wiwisekcji, będącej drogą do poznawania samego siebie. Zarówno tematy męskości, jak i wizerunku własnego, artysta rozpatruje w odniesieniu do popkultury, kontynuując tym samych dotychczasowe artystyczne poszukiwania. Odnoszą się do nich prezentowane na wystawie obrazy malarskie z cykli „Portrety ikoniczne” (2017), „Względne cechy podobieństwa” (2017) i „Odpady” (2017), kolaże z serii „Antyatlas” (2016/2018) oraz wspomniane filmy wideo plus dokumentacja wideo performance „Fakt” z 2014, zrealizowanego w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.
Wystawie towarzyszyć będzie wydawnictwo książkowe, będące zbiorem tekstów krytycznych opublikowanych w katalogach wystaw Bartka Jarmolińskiego oraz tekst artysty na temat jego najnowszych prac.
Wydarzenia towarzyszące wystawie:
15 lutego godz. 17.00 – performance Bartka Jarmolińskiego i spotkanie z artystą
26 lutego godz. 16.30 – warsztat „Tożsamość artysty”, prowadzenie: Bartek Jarmoliński
Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
Galeria Willa ul. Wólczańska 31 w Łodzi
kuratorka: Monika Nowakowska
2 lutego – 10 marca 2019 roku
wernisaż: 1 lutego (piątek) godz. 18.00