W 2003 roku otwarto w Pradze pierwsze w Europie Wschodniej Biennale Sztuki Współczesnej, pod nieco buńczucznym, ale dobrze oddającym ówczesne nastroje hasłem Peripheries Become the Centre. Organizacji biennale podjął się wydawca „Flash Artu” Giancarlo Politi. Drugie biennale, w 2005 roku, przeszło do historii pod znakiem konfliktu Politiego z dyrektorem Narodowej Galerii Sztuki, legendą czeskiej awangardy lat 60. Milanem Knizakiem, ale już trzecie biennale potwierdziło pozycję Praskiego Biennale (maj–wrzesień 2007), jako najważniejszego przeglądu sztuki środkowoeuropejskiej. Tytuł – Glocal and Outsiders. Connecting Cultures in Central Europe – przywoływał pojęcie Europy Środkowej i wskazywał na potrzebę zwiększonej wymiany kulturalnej w regionie. Głównym organizatorem pozostał Giancarlo Politi i „Flash Art” (ściślej: powołana specjalnie w tym celu fundacja „Flash Art”), a biennale rozrosło się do ponad dwudziestu mniejszych i większych wystaw, od historycznych, prezentujących najnowszą historię sztuki Europy Wschodniej (Kinetic Art in Eastern Europe, Czech Minimalism, Between Action and Concept – słowacki akcjonizm lat 60. i 70.) po najbardziej współczesne, prezentujące młodą i najmłodszą generację artystów (Expanded Painting 2; Der Prozess. Collective Memory and Social History; Glocal Girls; Baltic Mythologies; Macho Painter; The New Romanian Scene; Hungarian Project). W roli specjalnych gości biennale wystąpiły trzy artystki: Marina Abramovič, Vanessa Beecroft i Shirin Neshat27.
Na początku XXI wieku słoweńska grupa Irwin przystąpiła do konstruowania historii sztuki Europy Wschodniej. Słoweńskim artystom udało się przekonać i pozyskać do swojego pomysłu dwudziestu krytyków i historyków sztuki z Europy Wschodniej, którzy wspólnym wysiłkiem stworzyli podstawy przyszłej (!) historii sztuki tego regionu. Podstawy te nazwano mapą – Mapą Wschodniej Sztuki (East Art Map). Mapa objęła ponad dwieście faktów artystycznych, prac i zdarzeń. Znakomita większość, bo aż 70. pochodzi z ostatniej dekady XX wieku, 50 z lat 70., 38 z lat 80., 34 z lat 60., a jedynie 20 sprzed 1960 roku. Jest to więc bardziej rekonstrukcja tradycji z jakiej wyrasta dzisiejsza sztuka Europy Wschodniej niż rekonstrukcja historii sztuki tego regionu28.
Artystów, których prace zaznaczone zostały na Mapie Wschodniej Sztuki, podzielić można na pięć grup. Pierwszą tworzą artyści-emigranci, którzy zdecydowali się wyjechać z kraju, zdobyli międzynarodowy rozgłos i uznanie, stając się artystami międzynarodowymi. Christo jest dla tej grupy postacią emblematyczną, ale mieści się tu także Alina Szapocznikow, Braco Dimitrijevic, Marina Abramovic, Jiri Kolar, Ilja Kabakow, Witalij Komar i Aleksandr Melamid, Krzysztof Wodiczko, Roman Opałka (brakuje, nie wiadomo dlaczego, Magdaleny Jetelovej). Artyści ci opuścili Europę Wschodnią, ale to tu znajdują się źródła ich twórczości, nawet jeśli po wyjeździe ich twórczość uległa radykalnej zmianie. Drugą grupę tworzą artyści uważani za ważne, znaczące postacie w sztuce swoich krajów, niemalże symbole awangardowej postawy, o docenianym poza krajem dorobku artystycznym, ale nie dysponujące takimi możliwościami działania na arenie międzynarodowej, jak artyści pierwszej grupy: Tadeusz Kantor, Gabriel Stupica, Milan Knizak, Stano Filko, Karel Malich, Gyorgy Jovanovics, Jozef Jankovic, Zdenek Sykora. Trzecią grupę tworzą artyści niedoceniani lub niewystarczająco doceniani w swoich krajach. Granica między tą grupą a poprzednią jest płynna. Czy Tomislav Gotovac, Rasa Todosijevic, Ian Grigorescu bądź Nesa Paripovic należą do artystów uznanych czy też nie? A Jerzy Bereś, Natalia LL, Jarosław Kozłowski? A pominięci w projekcie Irwinu: Adriena Simotova, Laszlo Lakner, Imre Bak, Dora Maurer, Akos Birkas, Laszlo Fehner? Czwartą grupę tworzą artyści i zjawiska bardzo mocno zrośnięte z lokalnym kontekstem, zjawiska przynależne do anegdotycznej historii awangardy Europy Wschodniej: Michaił Czernyszew wystawiający w połowie lat 60. w swoje pracowni tapety i ceraty w geometryczne wzorki, co miało być „krytyką oryginalności w sztuce abstrakcyjnej i wszechobecności kopii w oficjalnej sztuce radzieckiej”29, Walery Czerkasow zamieniający kuchnię w swoim leningradzkim mieszkaniu w muzeum codziennych przedmiotów; hippisujący filozof-amator Borys Koszelokow. Czernyszewa wspominają Gerlowinowie w książce Rosyjska sztuka samizdatu (1985): „Teraz prowadzi bardzo zamknięte życie w swoim mieszkaniu – kwaterze sztabowej w Jersey City, dokąd się przeprowadził w 1980 roku”30. Jest wreszcie ostatnia, piąta grupa, obejmująca artystów debiutujących w latach 80. i 90., reprezentujących dzisiejszą sztukę Europy Wschodniej na różnych międzynarodowych wystawach: Zofia Kulik (ur. 1947), Sanja Ivekovic (ur. 1949), Luchezar Boydijev (ur. 1957), Nedko Solakov (ur. 1957), Mirosław Bałka (ur. 1958), Zbigniew Libera (ur. 1959), Jaan Toomik (ur. 1961), Katarzyna Kozyra (ur. 1963), Roman Ondak (ur. 1966), Egle Rakauskaite (ur. 1967), Tanja Ostoic (ur. 1972), Anri Sala (ur. 1974). Grupa najliczniejsza i obecnie najaktywniejsza, którą bardzo wiele łączy z pierwszą grupą.